Meny

gustavvaaje-kolstad62 2019-12-17 20:54:43

Tips ved deltakelse i skirenn

 Noen er kanskje ukjente med å delta på skirenn. Her er noen tips og gode råd fra skigruppa:

Påmelding:

  • Terminlisten for Akershus Skikrets finner du her: www.skiforbundet.no/akershus/langrenn/terminliste/
  • Klikk deg inn på det aktuelle rennet for detaljer. Der kan du også se hvem som evt. er påmeldt i den aktuelle klassen.
  • Velg knappen: Meld meg på – du blir da sendt videre til nettsiden: Min Idrett, og gjennomfører påmeldingen der (det er en fordel om du logger inn i Min Idrett på forhånd!).  Noen renn har link til arrangørens side for påmelding.
  • NB! Ved stafetter gjelder annen løsning og du melder deg på til trener til din gruppe.
  • NB! Når det gjelder betaling av påmeldingsavgift: I Min Idrett skal du alltid velge; «Klubben betaler» der dette valget er mulig. For renn med forhåndsbetaling må man melde seg på tidlig dersom man skal velge «Klubben betaler». Da vil den gå gjennom løsning der klubben må forhåndsbetale alle påmeldingene og betale en og en. Dette tar tid og du vil ikke være påmeldt dersom betaling ikke er utført.

 

Dagen før rennet:

  • Sjekk eksakt starttidspunkt (finnes på startlistene som legges ut på nettet 1-2 dager før rennet, vanlig vis på arrangørens hjemmeside)
  • Sjekk værmelding
  • Gjør mest mulig av smøring ferdig, dvs. glid og eventuelt de første lagene med festesmøring. (Sjekk værmeldingen. Enkelt hvis det er stabilt vær.)
  • Finn fram alt tøy og skiutstyr. Ha med godt med tøy, inkl. dunjakke og gode votter. Varme klær er godt å ha under oppvarming og etter løpet.
  • NB! Eldre løpere går lengre distanser og svetter mer. Ha derfor med et komplett skift med tørre, varme klær. Dette skal de skifte til så raskt som mulig etter målgang!
  • Har løperen egen tidtagerbrikke – legg den i sekken med en gang.

 

Under selve løpet bør de ha på seg så lite som mulig, men selvfølgelig tilstrekkelig. Erfaring tilsier at tynt ullundertøy/superundertøy fungerer meget bra! Da trenger man ikke så mye over. Hvis det er kaldt (-10 -14), bruker vi heller to lag ullundertøy enn ett tykt lag over.

Snakk gjerne litt med barnet om skirennet, hva hun/han føler og forventer. Viktig å skape realistiske forventninger og avdramatisere skirennet dersom det er nødvendig – DETTE ER BARE GØY!

 

Renndagen:

Ankom gjerne 1 - 1,5 timer før starttidspunkt. Se etter beach-flagget til Ås eller de grønne luene, de kan som regel fortelle hvor startnumrene finnes (som oftest er det slik at de første fra klubben henter pose med alle klubbens startnummer på rennkontoret).

Gå gjennom løypa sammen. Fint å legge vekt på at det er viktig å ha krefter helt til mål, slik at hun/han ikke åpner for hardt. (Mange, spesielt de yngste barna, har dessverre fått negative opplevelser av langrenn, nettopp fordi de er helt utslitt midtveis i løpet.)

Test samtidig skiene. Er det nødvendig med mer feste dersom rennet går i klassisk stil?

Sørg for at løperen spiser og drikker ca. 1 time før start, og drikk gjerne litt varm saft el.lign. Det hender dessverre at noen starter litt for dehydrert.

Ha med mat og drikke til etter målgang. Det er viktig å få i seg næring etter en kraftanstrengelse! Heller en grov skive med favorittpålegget, enn sjokoladekake og vafler! (Det kan vente til etter brødskiva...!!)

Spør hva hun/han ønsker av "støtteapparatet". Vanligvis er det hjelp ved start/mål (evt. at de blir heiet på i løypa).

Dersom det er lenge mellom gjennomgang av løypa, og starttidspunkt - sjekk en ekstra gang om festesmøringen er ok.

Sørg for at løperen varmer skikkelig opp! Start gjerne oppvarmingen 30 – 40 minutter før start. Jogging med og uten staver, samt noen korte spurter er lurt.

 

Tidtagerbrikke:

Husk å feste tidtagerbrikken på beinet! For løpere under 11 år er det lånebrikker, disse blir satt på beinet til løperne av funksjonærer ca. 5 minutter før start, i det løperne går inn i startsonen.

Ta av ekstratøyet ca. 10 min før start, men litt avhengig av hvor kaldt det er.

Så er det bare å gi noen oppmuntrende ord, ønske lykke til og minne om at hun/han ikke må åpne for hardt :-)

Brikke kan kjøpes i Emit web-shop (https://www.emit.no/)

 

Langrenn og god opptreden:

Norges Skiforbunds retningslinjer for langrenn og god opptreden:

  1. Alle skal sitte igjen med gode skiopplevelser, enten det er på trening, samling eller i konkurranse – bruk derfor positive uttrykk, og unngå ukvemsord!
  2. Vi heier på alle utøvere, uansett klubb, ferdighet og alder når vi står langs løypa.
  3. Vi respekterer arrangørens, funksjonærenes og TDs avgjørelser og regler, og forholder oss til dette.
  4. Vi bidrar til en fornuftig holdning hva gjelder skiutstyr til barn. Dette betyr at en unngår de dyreste produktene for yngre utøvere.
  5. Konkurranseløypa er for de som konkurrerer. Ha respekt for konkurrentene!
  6. Det er forbudt å følge etter utøvere, uansett alder, i mer enn 30 meter (ref. regel 341)
  7. Klager under konkurranse skal rettes skriftlig til TD.

 

Skrevet av Thorstein Hymer